Monday 8 October 2012

Katakan tidak pada beg plastik






Assalamualaikum...
Hari ni aku nak kempen untuk tidak menggunakan beg plastik.

Apa Yang Buruk Mengenai Beg Plastik?

Beg plastik tidak mesra alam. Ia menyebabkan longkang tersumbat, sungai tercemar, merosakkan landskap, dan berakhir di tapak pelupusan di mana ia boleh mengambil 1,000 tahun atau lebih untuk terurai dan akan terus mencemarkan tanah dan air.



Beg plastik juga menimbulkan bahaya yang serius kepada burung dan mamalia marin yang sering menyangka ia adalah makanan mereka. Beribu-ribu mati setiap tahun selepas menelan atau tercekik beg plastik yang dibuang.




Tahukah anda, kos untuk melupuskan beg plasik lebih tinggi dari menghasilkannya...

Pertimbangkan diri anda, adakah anda memerlukan beg plastik?
Sesetengah perniagaan/pasaraya telah berhenti menawarkan pelanggan mereka beg plastik.

Sementara itu, di sini adalah beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk membantu:




Tukar ke beg membeli-belah boleh diguna semula. Beg membeli-belah boleh diguna semula yang dibuat dari bahan-bahan yang boleh diperbaharui memulihara sumber dengan menggantikan kertas dan beg plastik. Beg boleh digunakan semula adalah mudah dan datang dalam pelbagai saiz, gaya dan bahan-bahan. Apabila tidak digunakan, beberapa beg yang boleh digunakan semula boleh digulung atau dilipat cukup kecil untuk dimuatkan dengan mudah ke dalam poket.

Kitar semula beg plastik anda, jika anda telah menggunakannya. Banyak kedai-kedai runcit kini mengumpul beg plastik untuk dikitar semula. Semak dengan program kitar semula masyarakat anda untuk belajar bagaimana untuk mengitar semula beg plastik di kawasan anda.



No comments:

Post a Comment